درس هفتم

سؤالات درست و نادرست

1- قدیمی‌ترین هنرانسانی سفال‌گری است.

درست™              نادرست™

2- کهن‌ترین نقاشی یافت شده در غارهای اسپانیا و فرانسه می‌باشد.

درست™              نادرست™

3- نقش‌های حجاری شده در کاخ آپادانا بیانگر نوع لباس هخامنشیان است.

درست™              نادرست™

4- خاستگاه اولیه هنر تئاتر روم باستان بود.

درست™              نادرست™

5- شاخص‌ترین نمایش آیینی ایرانی شبیه‌خوانی است.

درست™              نادرست™

6- مهمترین عامل تحریف در فیلم و عکس، مونتاژ و رتوش است.

درست™              نادرست™

7- آموزگاران قبل از تاسیس مدارس جدید، نقالان بودند.

درست™              نادرست™

8- نقالی از نمایش‌های دینی و مذهبی است.

درست™              نادرست™

9- از برخی نقاشی‌های بر جای مانده از گذشته می توان به تاریخ نظامی یک ملت پی برد.

درست™              نادرست™

10- عقاید اساطیری مردمان میان‌دورود در نقوش روی سفالینه تجلی پیدا کرده است.

درست™              نادرست™

11-  نقاشی قدیمی‌ترین هنری که انسان آفریده است. 

درست™              نادرست™

12-  شاخص‌ترین نمایش آیینی ایرانی تعزیه یا شبیه‌خوانی است.   

درست™              نادرست™

13- درفیلم و سینما دخالت نظرات شهر مهمترین عامل تحریف محتوای یک اثراست.

درست™              نادرست™

14-  نقاشی فقط از جنبه تاریخ هنر به مورخان کمک می‌کند. 

درست™              نادرست™

سؤالات چهار گزینه‌ای

1) طبق نظر محققان قدیمی‌ترین هنری که انسان آفریده، چیست؟

   الف) مجسمه‌سازی                       ب) نقاشی                         ج) حجاری                    د) موسیقی

2) کدام‌یک از غارهای زیر از کهن‌ترین حجاری‌های شناخته شده نمی‌باشد؟

  الف) کاپ بلان                             ب)فون‌دوگوم                     ج) کمبارل                      د) لاسکو

3) نقوش اساطیری موجود در تخت جمشید مؤید چیست؟

 الف) نوع لباس و آرایش               ب)معضل کم آبی         ج) عقاید دینی          د) محصولات اقتصادی

4) هنر تآتر نخستین بار در کجا بوجود آمد؟    

 الف) یونان                             ب) روم                        ج) مصر                        د) ایران

5) شاخص‌ترین نمایش آیینی ایرانی چیست؟

  ال‍ف) قتل گئوماتای مغ    ب) نمایش سوگ سیاووش      ج) جنگ‌های پهلوانی       د) تعزیه‌خوانی یا شبیه خوانی

6) نمایش‌های عصر مشروطه بیانگر چه مسایلی می‌باشند؟

  الف) موقعیت اقشار و طبقات مختلف                                   ب) معضلات و مشکلات جامعه

 ج) معرفی شخصیت‌های بزرگ                                           د) روشن کننده تاریخ هنر آن زمان

7) نخستين فیلم متحرک در کجا به نمایش در آمد؟ 

الف) لندن                             ب) مسکو                             ج) واشنگتن                     د) پاریس

8) عکاسی از چه قرنی برای به تصویر کشیدن صحنه‌های زندگی مورد استفاده واقع شد؟   

 الف) قرن هفدهم                   ب) قرن هجدهم                    ج)قرن نوزدهم            د) قرن بیستم

9) در فیلم و سینما مهمترین عامل تحریف محتوای یک اثر چیست؟

الف) رتوش                    ب) صداگذاری              ج) بازیگر                                    د)مونتاژ

10) با انتخاب عکس‌ها می‌توان ......................................................  

ال‍ف) به ترسیم حوادث پرداخت                                       ب) به تفسیر حوادث و رویدادها پرداخت

 ج) به تدوین یک اثر تاریخی پرداخت                              د) به فرضیه تاریخی پاسخ داد

سؤالات تکمیل کردنی

1.       محققان قدیمی‌ترین هنر انسان را .................................................. می‌دانند که نوسط انسان آفریده شده است.

2.       کهن‌ترین نقاشی‌های شناخته شده به ..............................................باز می‌گردد.

3.       نقوش اساطیری موجود در تخت‌جمشید مؤید ....................... می‌باشد.

4.       نخستین بار هنر تآتر در ....................... به وجود آمد.

5.       شاخص‌ترین نمایش آیینی ایرانی..........................................................است.

6.       اجرای تعزیه‌خوانی از .............................................و همگام با .........................................مرسوم گردید.

7.       نخستین فیلم متحرک در شهر ................................................. به نمایش عمومی در آمد.

8.       در فیلم و سینما مهمترین عامل تحریف محتوای یک اثر ............................................. است.

9.       موضوع اصلی تعزیه‌خوانی ............................................ و ...................................................می‌باشد.

سؤالات جور کردنی

موارد گروه الف را به موارد ب مطابقت دهید .

(الف)                                                                                      (ب)

الف) شاخص ترین نمایش آیینی ایرانی است                           

ب) یکی از نمایش های بومی سنتی ایران است                        

پ) مهم ترین عامل تحریف در محتوای فیلم و سینما      

ت) هنر نمایش در ایران ریشه در آن دارد.                                 

 

1- اعتقاد به ماوراء الطبیعه

2- مونتاژ

3- نقالی

4- تعزیه

5- عکس های تاریخی

      سؤالات گسترده پاسخ، محدود پاسخ، کوتاه پاسخ

  1. محققان قدیمی‌ترین هنری که انسان آفریده را چه می‌دانند؟
  2. یک اثر هنری در رخدادهای تاریخی چه ارزشی دارد؟
  3. کهن‌ترین نقاشی های بدست آمده مربوط به چه مناطقی می‌باشد؟
  4. کهن‌ترین نقاشی‌های شناخته شده حدوداً مربوط به چند سال قبل می‌باشد؟
  5. هدف نقاشان ما قبل تاریخ از ترسیم این نقوش چه بوده است؟
  6. مورخان نقاشی را بر اساس چه معیارهایی طبقه‌بندی کرده اند؟
  7. کاربرد نقاشی در تاریخ‌نویسی را نام برده و توضیح دهید
  8. چگونه حجاری پدید آمد؟
  9. مجسمه‌سازی در مراحل نخستین از چه اعتقادی نشات می‌گرفت؟
  10. حجاری نقش رستم اقوامی که تخت پادشاه را حمل می کنند، گواهی بر چیست؟
  11. نقوش حجاری‌شده بر پلکان‌های کاخ آپادانا در تخت جمشید نمایانگر چیست؟
  12. مطالعات مردم‌شناسی و باستان‌شناسی نشان داده که نمایش نزد انسانهای نخستین نمایانگر چه تصویری بوده است؟
  13. عناصر اصلی تئاتر توسط چه کسانی ابداع شد؟
  14. هنر نمایش در ایران همانند سایر نقاط جهان ریشه در چه اعتقادی دارد؟
  15. شاخص‌ترین هنر نمایش آیینی ایران را نام برده و موضوع اصلی آن چیست و از چه زمانی مرسوم گردید؟
  16. پرده خوانی چه تفاوتی با نقالی دارد؟
  17. تنها آموزگاران تاریخ قبل از مدارس جدید چه کسانی بودند؟
  18. نمایشنامه‌های اروپایی در تاریخ ادبیات ایران چه نکاتی را مشخص می‌کنند و چرا اهمیت دارد؟
  19. نخستین فیلم متحرک توسط چه کسانی و در کجا پدید آمد؟
  20. فیلم‌های خبری چه کمکی به محققان تاریخ می‌کنند؟
  21. فیلم را به چند بخش می‌توان تقسیم کرد؟
  22. فیلم مستند چه کمکی به تاریخ نویسی می‌کند؟
  23. محققان تاریخ هنر با مطالعه در عناصر پدید آورنده فیلم داستانی به چه نکاتی برای آنان مشخص می‌شود؟
  24. عکاسی چه کمکی به تاریخ نویسی کرده است؟
  25. آثار نیمه تقلبی را توضیح دهید؟
  26. عکس‌های تاریخی در چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟
  27. چرا در استفاده از منابع هنری نباید تنها به بررسی شاهکارها پرداخت؟
  28. برای استفاده از منابع هنری باید به چه مطالبی توجه نمود؟

درس هشتم

سؤالات درست و نادرست

1- مورخان پیشین به دستور سلاطین تاریخ می‌نوشتند و به همین دلیل تاریخ آنها دولتی است.

درست™              نادرست™

2- مورخان قدیمی لزوماً می بایست ادبیات قوی داشته باشند.

درست™              نادرست™

3- اگر موضوعات تاریخی به صورت شعر باشد فهم آن مشکل‌تر و پایداری آن می‌شود.

درست™              نادرست™

4- در سیاست‌نامه شیوه‌های حکومت عادلانه به حکام می‌آموختند.

درست™              نادرست™

5- اندرزنامه و سیاست‌نامه یکی است و تفاوتی ندارد.

درست™              نادرست™

6- اندرزنامه ها ادبی هستند ولی سیاست‌نامه ها تاریخی هستند.

درست™              نادرست™

7- منشآت مربوط به مکاتبات اداری را سلطانیات می‌گفتند.

درست™              نادرست™

8- ادبیات شهر‌آشوبی از دوره صفوی رشد ورونق یافت.

درست™              نادرست™

9- دوره صفوی دوره اوج شهرآشوب‌نویسی به شمار می‌رود.

درست™              نادرست™

10- شروه‌خوانی در بیشتر مناطق ایران رایج است .

درست™              نادرست™

11-  یکی ازمهمترین سرچشمه‌های آگاهی مورخان اشعار شاعران است.  

درست™              نادرست™

12-  اندرزنامه همانند آداب‌الملوک متونی تاریخی است.  

  درست™              نادرست™

13-  منشات با اسناد تاریخی یکی هستند.  

درست™              نادرست™

14-  شاهنامه فردوسی یکی از شناخته‌ترین منظومه‌ی حماسی و تاریخی است. 

درست™              نادرست™

سؤالات چهار گزینه‌ای

درس هشتم

1) قصیده‌ی نامه‌ی اهل خراسان اثر کیست؟

الف) عبید زاکانی         ب) عطار نیشابوری             ج)  سعدی شیرازی               د) انوری ابیوردی

2) موضوع اصلی شاهنامه چه بود؟

الف) خلق اثر ادبی                ب) خلق اثر حماسی           ج) نوشتن تاریخ                د) بیان واقعیات

3) آداب الملوک کدامیک از افراد زیر مورد پذیرش ملکشاه سلجوقی قرار گرفت؟

الف) شرف‌الملک                 ب) مجدالملک                   ج)تاج‌الملک                     د) نظام‌الملک

4) کدامیک از آثار زیر بهترین نمونه اندرزنامه ها به شمار می‌روند؟

 الف) سیاستنامه                       ب) قابوسنامه                  ج) تاریخ بیهقی                  د) لباب‌الالباب

5) محتوای غزل‌های عصر مشروطه بیشتر چیست؟    

  الف) احساسات عاشقانه                                                            ب) بیان اوضاع اجتماعی   

ج) بیان انقلابات سیاسی و اجتماعی                                                 د) زندگی پادشاهان قاجار

6) گویاترین اثر در مورد تاخت و تاز غزان در شهرهای خراسان چه منبعی است؟

 الف) نامه‌های اهل خراسان      ب) راحه‌الصدور راوندی         ج) نامه ابیوردی               د) تاریخ خراسان

7) شاعران برای در امان ماندن جان خود اشعار خود را چگونه بیان می‌کردند و سرآمد آنها چه کسی است؟

 الف) حکایت – ناصر خسرو        ب) طنز- ناصر خسرو       ج) حکایت - عبید زاکانی         د) طنز – عبید زاکانی

8) کدام‌یک به واسطه نگارش منشآت معروف می‌باشد؟

  الف) انوری                               ب) راوندی                    ج) خاقانی                     د) نزاری

9) نخستین شهرآشوب در وصف کدام شهر سروده شده است؟  

  الف) لاهور                               ب) مرو                       ج) سمرقند                    د) هرات

10) موضوع اصلی منظومه‌ها چیست؟ 

 الف) نوشتن شرح حال شاهان و پادشاهان    ب) بیان وقایع حماسی       ج) خلق اثر ادبی         د) نوشتن تاریخ

سؤالات تکمیل کردنی

1)      تاریخ جهانگشاه اثر ..................................................می‌باشد.

2)      کتاب ظفرنامه اثر ....................................................است.

3)      کتاب سیرالملوک یا سیاست‌نامه اثر ...........................................می‌باشد.

4)      تفاوت اندرزنامه با آداب‌الملوک در این است که .....................................................................................................

5)      بهترین نمونه اندرزنامه ................................................است که توسط ............................................نوشته شده است.

6)      غزلیات حافظ آینه تمام نمای اوضاع اجتماعی فرهنگی شیراز در دوران حکومت .............................. و ..............................بوده است.

7)      آراء و اندیشه‌های اسماعلیان را می‌توان با بررسی شعر شاعرانی چون ................................... و...............................مطالعه کرد.

8)      در تاریخ ادبیات ایران طنز‌نویسی با نام .....................................................پیوند خورده است.

9)      اوج شهرآشوب در دوره ..............................................................می‌باشد

10)  نخستین شهرآشوب را ..........................................................در زندان و در وصف .................................سروده است.

سؤالات جور کردنی

موارد گروه الف را به موارد ب مطابقت دهید .

(الف)                                                                                      (ب)

الف) گاهی مورخان رویدادهای تاریخی را به این صورت بیان کرده‌اند.

ب) شعر او آینه‌ای از اوضاع اجتماعی و فرهنگی شیراز در زمان حکومت اینحو و آل مظفر است.

پ) در تاریخ ادبیات ایران طنز‌نویسی با نام او پیوند خورده است.     

ت) در این نوع آثار نویسنده ازسمبل‌ها ویا  نمادهایی برای گفتن مقصود خود استفاده می‌کرد.

 

1- حافظ        

2- شعر          

3- ادبیات عامیانه

4- عبید زاکانی

5- ناصر خسرو

 

سؤالات گسترده پاسخ، محدود پاسخ، کوتاه پاسخ

  1. منظومه‌های تاریخی چیست؟ از چه زمانی رواج بیشتری یافت؟
  2. چرا مغولان بیشتر به منظومه‌های تاریخی علاقه نشان می‌دادند؟
  3. آداب‌الملوک‌ها از چه جنبه‌هایی برای نوشتن تاریخ اهمیت دارد؟ نمونه‌هایی از این کتاب‌ها را نام ببرید.
  4. در چه شرایطی نویسندگان به طنز و ادبیات رمزی پناه برده‌اند و در این نوع آثار چه مسایلی اشاره می‌شود؟
  5. چرا گفته می‌شود تاریخ و ادبیات در سرزمین ایران سرنوشت نزدیک و مشترکی دارند؟
  6. چرا در مراحل اولیه پیدایش رشد زبان فارسی نویسندگان وظایف مختلفی بر عهده داشتند؟
  7. چرا از قرن هفتم منظومه‌های تاریخی فراوانی به وجود آمده است؟
  8. یکی از شناخته‌ترین منظومه‌های حماسی و تاریخی را نام ببرید؟
  9. آداب‌الملوک ها در مورد چیست؟
  10. آداب‌الملوک ها چه جایگاهی از نظر تاریخی دارند؟
  11. کتاب سیاست‌نامه خواجه نظام الملک از چه نظر اهمیت دارد؟ چرا نوشته شد؟
  12. غزل عصر مشروطه در مورد چیست؟
  13. اندرزنامه چه تفاوتی با آداب الملوک دارد؟
  14. بهترین نمونه اندرزنامه را نام ببرید؟
  15. نمونه‌ای از سبک خراسانی که نشان‌دهنده اوضاع اجتماعی قرن پنجم است را نام ببرید؟
  16. آراء و اندیشه های اسماعیلیان را از روی اشعار چه شاعرانی باید یافت؟
  17. چرا آثار حروفيه و تقطويه بيشتر به صورت شعر باقي مانده است؟
  18. چرا اديبان ادبيات رمزي به منظور اوضاع اجتماعي پناه برند؟
  19. منشات و مكاتيب يعني چه ؟ از چه نظر داراي اهميت است؟
  20. آیا می‌توان منشآت را با اسناد تاریخی یکی دانست؟
  21. چند نمونه از شهرآشوب‌هاي مشهور را نام برده و توسط چه كساني تدوين شدند؟
  22. شهرآشوب‌ چه مضامینی دارد و نخستین شهرآشوب را چه کسی سروده است؟
  23. کدام دوره‌ی تاریخ ایران دوران اوج شهرآشوب‌سرایی است؟

درس نهم

سؤالات درست و نادرست

1- نسب نامه را نمی‌توان به عنوان منابع پزوهش تاریخی محسوب کرد.

درست™              نادرست™

2- فهرستی از نام پادشاهان وحاکمان یک کشور درمدت معین را نسب نامه گویند.

درست™              نادرست™

3- اسلام واخلاف به ترتیب به معنی (جانشینان، پیشینیان) می‌باشد.

درست™              نادرست™

4- به فهرست منظمی از نام پدران و فرزندان یک خانواده که ارتباط آنها را نشان دهد را نسب نامه گویند.

درست™              نادرست™

5-شجرنامه همان نسب‌نامه است که به صورت شاخه‌های درخت نمایش می‌دهند.

درست™              نادرست™

6- دوره زندگی فرد از تولد تا زمان وفات را یک نسل گویند.

درست™              نادرست™

7- خواهران و برادران که با هم نشو و نما یافته‌اند و در یک زمان بوده‌اند چند نسل محسوب می‌شوند.

درست™              نادرست™

8- نساب وظیفه داشت نسب نامه افراد را بررسی تا مغایر با پست و مقام مربوطه نباشد.

درست™              نادرست™

9- به نسل پنجم یک خاندان نبیره گویند.

درست™              نادرست™

10- مهمترین وظیفه نقیب در تمدن اسلامی شناختن نسب افراد خاندان‌های مهم بود.

درست™              نادرست™

11- منظور از نسل فاصله زندگی هر فرد با نوه اوست .

درست™              نادرست™

12-  نسب‌نامه ها چهار چوبه‌ی مناسبی برای ارائه و شناخت رویدادهای تاریخی است .

درست™              نادرست™

13-  در روم باستان به کسانی که نسب‌نامه‌ی افراد را بررسی می کردند، نسابه می‌گفتند.

درست™              نادرست™

14-  در نسب‌نامه‌ها فقط روابط پدری و فرزندی مشخص می‌شود .

درست™              نادرست™

15-  جعل وتحریف یکی از دلایل ضعف اعتبار نسب‌نامه است .

درست™              نادرست™

سؤالات چهار گزینه‌ای

درس نهم

1) كدام يك از سلسله هاي ايراني ادعا داشتند كه از نسل « بهرام چوبين » مي باشند؟

الف) سامانيان                             ب) صفاريان                  ج) ساسانيان                 د) طاهريان

2) هر نسل يك دوره‌ي چند ساله را در بر مي گيرد؟

الف) سي و سه سال                      ب) سي سال                  ج) صدسال                 د) صدوسه سال

3) از جمله كساني كه پس از رسيدن به قدرت اقدام به ساخت نسب نامه نمودند، ........................ بودند.

الف) نسابه                      ب) فاطميان                            ج) نقيب                      د) سامانيان

4) كتاب « الفصول الفخریه » نــــوشته كيست؟

 الف) ابن عنبه                         ب) طبري                       ج) ابن‌خلدون                       د) كلبي 

5) اسلاف به معني چيست؟    

  الف) خويشاوندان                         ب) پيشينيان                ج) جانشينان                      د) بازماندگان

6) صفويان مدعي بودند كه نسبشان به چه كسي مي‌رسد؟

 الف) امام جعفر صادق(ع)       ب) امام زين‌العابدين(ع)     ج) امام رضا(ع)          د) امام موسي کاظم (ع)

7) شناختن نسب افراد در تمدن اسلامی وظیفه‌ی کیست؟

 الف)نقیب                        ب) نسابه                           ج) ندیم                       د) طبقه‌ی حاکم

8) وظيفه سانسور در روم باستان چه بود؟

  الف) سركوب عقايد مختلف                                ب) تدوين اسناد حكومتي   

   ج) بررسي نسب‌نامه‌ي افراد                               د) محافظت از شاهان

9) تيمور مدعي خويشاوند با چه كسي بود؟  

  الف) چنگيز                               ب) اسكندر                    ج) هلاكو                            د) جمشيد

10) در نسب نامه مقابل مشخص کنید جد دوم فریدون چه کسی است:                              

                                                                                           

الف) محمد              ب)  علی               ج) احمد                د) حسن

محمد

                                                                                                               

علی

                                                                                                                   احمد

                                                                                                               حسن

                                                                                                               فریدون

                                                                                                                                                                                                                         

سؤالات تکمیل کردنی

1)      دوره زندگی هر فرد را تا وقتی که جای خود را به دیگری(فرزندش) بدهد..................................................می‌نامند.

2)      در قدم نخست نسب‌نامه گویای .................................................... است.

3)      سلسله در لغت به معنای .............................................. است.

4)      در ایران باستان طبقه‌ی ممتاز مدعی بود که دارای ................................................می‌باشد.

5)      در میان اعراب افرادی به نام .......................................وجود داشتند که نسب افراد و قبایل را می‌شناختند.

6)      کتاب الانساب نوشته ..................................... و الفصول‌الفخریه نوشته ........................................است.

7)      عبیدالله‌المهدی بنیان‌گذار دولت اسماعیلی مدعی بود که نسبش به ......................................... می‌رسد.

8)      صفویان مدعی بودند که سید هستند و نسبشان به .........................................می‌رسد.

9)      تیمور مدعی خویشاوندی با ............................................بود.

10)  سامانیان ادعا داشتند که از نسل ..........................................می‌باشند.

سؤالات جور کردنی

موارد گروه الف را به موارد ب مطابقت دهید .

(الف)                                                                                      (ب)

الف) نسب نامه را به این نام می خوانند                                                                  

ب) دوره ی زندگی هر فرد تا وقتی که جای خود را به فرد دیگری بدهد می گویند             

پ) در تمدن اسلامی مقامی به این عنوان وجود داشت                                              

ت) از کاربردهای نسب نامه ها در تاریخ نویسی است

1- بازشناختن افراد همنام

2- نسل

3- شجرنامه

4- سانسور

5- نقیب

 

سؤالات گسترده پاسخ، محدود پاسخ، کوتاه پاسخ

  1. نسب نامه را تعريف كنيد.
  2. اخلاف و اسلاف چيست؟
  3. نسل را تعريف كنيد؟
  4. نسب نامه گوياي چه نكاتي است؟
  5. چرا واژه يك سلسله براي يك حكومت بكار برده مي‌شود؟
  6. كاربرد نسب نامه در تاريخ نويسي را به اختصار بنويسيد
  7. چرا نسب در يونان باستان مورد توجه بود؟
  8. چرا در ايران باستان نسب داراي اهميت بود؟
  9. سانسور چه وظيفه اي را بر عهده داشت و مربوط به چه تمدني است؟
  10. به چه كسي نسابه گفته مي شد؟
  11. به چه كساني نقيب مي گفتند؟
  12. الانساب و  الفضول الفخريه توسط چه كساني تدوين شد.
  13. دلايل جعل و تحريف نسب نامه را بيان كنيد؟
  14.  با توجه به نسب‌نامه زیر به سئوالات داده شده پاسخ دهید.              

                                     شاه اسماعيل           

پيري خانم                     سام                        شاه تهماسب                      القاص

 

زنيا بيگم                   پيري خانم                       شاه محمد خدابنده            شاه اسماعيل

 

شاه عباس

صفي ميرزا

الف) در اين نسب نامه اسلاف و اخلاف شاه اسماعيل دوم را مشخص كنيد؟

ب) شاه تهماسب چه نسبتي با شاه محمد خدابنده دارد؟

ج) جد دوم صفي ميرزا و نسل چهارم را در نسب نامه شخص كنيد؟