اونتاش- ناپیریشا عامل تجدید حیات روحیه ملی ایلام در نتیجه آزادی کامل آن از سلطه بابلی ها بود؛ با این وجود به بهره گیری از فرهنگ بین النهرینی ادامه داد، این از کتیبه آکدی او و تعداد زیادی از خدایان بابلی که در در مجموعه خدایان ایلامی و با امتیاز مساوی قرار داشتند مشخص می شود.

          در زمان اونتاش- ناپیریشا هنر ایلامی بخصوص در معماری و کنده کاری به اوج خود رسید. آجر کتیبه داری که در گمانه ای در تپه برمی در رامهرمز کشف شد به فعالیت های ساختمانی وی اشاره دارد؛ همانطور که از آجر های مکشوف از تپه دیلم، تپه گوتوند و شرق چغاپهن این مساله مشخص می شود. او طبق این کتیبه ها دستور ساخت پیکره ها و معابد فراوانی را داده است. قطعاتی از چند پیکره اونتاش- ناپیریشا همراه با قطعاتی از سنگ یادمان کتیبه دار نیز در شوش یافت شده که در چهار ردیف نقوش زیر را نشان می دهد:

1.      شاه در برابر رب النوع نشسته ای که تاج شاخ داری به سر دارد.

2.      ناپیراسو، اونتاش- ناپیریشا و کاهنه او-تیک ( مادر اونتاش- ناپیریشا )

3.      دو الهه با تاج های شاخ دار بر سرو جوی های روان از چند گلدان در دست

4.      و دو بز کوهی ایستاده با چهره انسانی ریش دار که برگ های درختی را گرفته اند.

زیگورات چغازنبیل(www.irinn.ir)

           زیگورات چغازنبیل در حریم مقدس « سیانکوک » در شهری که توسط خود شاه طراحی شده بود ساخته شد. این شهر جدید « ال- اونتاش » یا « دور- اونتاش » مشتق از کلمه « الو » به معنی شهر و یا « دور » به معنی ارگ نامیده می شده است.

: http://www.blogfa-archeology.blogfa.com

با ذکرفهرست منابع:

پاتس، دانیل، 1385، باستان شناسی ایلام : ص 329 تا 342

مجید زاده، یوسف، 1370، تاریخ و تمدن ایلام : ص 18 تا 22

میر سعیدی، نادر، و... ، 1385، تاریخ ایران باستان«1» : ص 147 تا 158

هینتس، والتر، 1370، دنیای گمشده عیلام : ص 133 تا 141